ادامه عملیات‌های گردان‌های قسام در ۲۲۴ امین روز جنگ شهادت یکی از فرماندهان گردان جنین در حمله هوایی رژیم صهیونیستی ویدئو | اعتراف بی بی سی به ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری پهپادهای حزب الله حمله موشکی حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خانواده سربازان اسرائیلی دست به تظاهرات زدند چهره نزدیک به ابوبکر البغدادی دستگیر شد افتتاح اسکله آمریکا در غزه | حماس:مخالف حضور نظامیان خارجی هستیم ابوعبیده: برای جنگ فرسایشی طولانی مدت آماده هستیم شهادت یکی از فرماندهان حماس در لبنان (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در مرز لبنان و سوریه + فیلم (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۵ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی زیر آتش حزب‌الله (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی سازمان ملل: بیش از ۱.۴ میلیون نفر از سودان فرار کرده اند | قحطی در حال نزدیک شدن است لحظه شکار پهپاد آمریکایی بر فراز مأرب یمن + فیلم نفوذ حماس به سرویس‌های جاسوسی اسرائیل بیانیه راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: حج، یک سفر معنوی انسان‌ساز و سرآغاز تحول و تعالی است رئیسی از بندر نوشهر بازدید کرد گلایه امام جمعه موقت تهران از مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها آیت‌الله علم‌الهدی: سیل اخیر یک بحران غافلگیرکننده بود| ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

شکست آتش بس در سودان| افزایش درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری

  • کد خبر: ۱۶۰۱۶۹
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
شکست آتش بس در سودان| افزایش درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری
درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم افزایش یافته است و به نظر نمی‌رسد که آتش بس اعلام شده بین دو طرف درگیری در سودان در مسیر اجرایی شدن حرکت کند.

به گزارش شهرآرانیوز، صبح امروز (شنبه) در هشتمین روز درگیری‌ها در سودان صدای انفجار‌هایی در «حله حمد» و «خوجلی» روبروی کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش در خارطوم شنیده شد و همزمان جنگنده‌ها بر فراز آسمان پایتخت این کشور به پرواز درآمدند.

پیشتر ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بودند که با آتش بس سه روزه موافقت کرده اند تا مردم سودان بتوانند عید فطر را جشن بگیرند.

با وجود توافق آتش بس در تعطیلات عید فطر، صدای گلوله‌ها در خارطوم در جریان درگیری‌های متناوب شنیده می‌شود و دو طرف یکدیگر را به نقض آتش متهم می‌کنند.

در این پیوند، شبکه الجزیره گزارش داد که انفجار‌های پی در پی در «حله حمد» و «خوجلی» در شمال کاخ ریاست جمهوری در حال شنیده شدن است و جنگده‌ها در آسمان خارطوم به پرواز درآمده اند.

بر اساس این گزارش، دود غلیظ ناشی اصابت گلو‌ها و انفجار‌ها در منطقه «حله حمد» مقابل کاخ ریاست جمهوری سودان مشاهده می‌شود و نبرد‌ها بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل ارتش افزایش یافته است.

منابع محلی سودان به شبکه الجزیره گفتند که ۶ نفر در «أمبدة المنصورة» در «ام درمان» بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.

همچنین اتحادیه پزشکان سودان امروز از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا بر طرف‌های درگیر فشار بیاورند تا درگیری را متوقف و راه‌های امنی برای پناه دادن غیرنظامیان فراهم کنند و کشور را از لغزش به ورطه فروپاشی گسترده در امان نگه دارند.

این اتحادیه در بیانیه خود با اشاره به اینکه برخی طرف‌های خارجی برای خارج کردن اتباع خود از سودان تلاش می‌کنند و این نشاندهنده خطر فزاینده برای شهروندان بی‌دفاع است، افزود: ما از جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای درخواست کمک فوری برای توقف این درگیری خونین را داریم و از کشور‌ها می‌خواهیم از هرگونه اقدامی که به درگیری دامن می‌زند و اتش جنگ را شعله‌ور و در سراسر کشور گسترش می‌دهد، خودداری کنند.

اتحادیه پزشکان سودان همچنین خواستار باز کردن معابر امن برای انتقال کمک‌ها، مجروحان و اجساد و همچنین تعهد به عدم حمله به مراکز درمانی و آمبولانس‌ها و نظارت بر آتش‌بس شد.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که ۶ آمبولانس هدف قرار گرفته و از عبور تعدادی از کادر درمان بین مناطق جنگی برای انتقال مجروحان جلوگیری شده است.

پیشتر اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرده بود که هفتاد درصد از ۷۴ بیمارستان در خارطوم و مناطق آسیب دیده از جنگ به دلیل بمباران یا به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و کارکنان و یا اینکه جنگجویان کنترل آن‌ها را به دست گرفته اند، کار خود را متوقف کرده اند.

«محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» فرمانده نیرو‌های پشتیبانی سریع بامداد امروز گفت که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد با وی تماس تلفنی برقرار کرده است.

وی با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی افزود: ما بر لزوم پایبندی به آتش‌بس کامل و حمایت از کارکنان که در زمینه بشردوستانه و پزشکی فعالیت دارند به ویژه کارکنان سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان بار دیگر از صبح روز شنبه گذشته میان نیرو‌های ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است و باوجود اعلام آتش‌بس از روز چهارشنبه درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه دارد.

حملات متقابل ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع به یکدیگر به اموال عمومی خسارت وارد و تامین آب و برق را در برخی مناطق از خارطوم با مشکل مواجه کرده است.

سازمان جهانی بهداشت نیز آخرین آمار کشته‌های درگیری‌های مسلحانه و خشونت آمیز سودان را ۴۱۳ نفر اعلام کرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->